Ogłoszenie dla zarejestrowanych użytkowników:
Ze względu na to co się wydarzyło z naszym forum musisz zrobić kilka rzeczy żeby mieć znowu dostęp do swojego konta.
Spróbuj się zalogować, jeśli się to nie powiedzie, kliknij "zapominałem hasła"
Podaj swój mail i dostaniesz link do zmiany hasła - proponuję zmienić hasło na trochę mocniejsze niż mieliście ostatnio.
Dobre hasło to minimum 8 znaków, zawierające duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne jak - !@#$%^&*
Po zalogowaniu nowym hasłem zmień język forum na polski. Klikasz w swoją nazwę u góry po prawej a potem - User Control Panel -> Board Preferences -> Edit Global Settings -> My Language -> Polski -> i klikasz Submit
W miarę wolnego czasu forum będzie usprawniane i będą dodawane nowe funkcje.
Jeśli pojawiły się w twoim profilu dziwne "krzaczki" zamiast polskich znaków, proszę popraw je.
Dadaj również brakujące informację, taki jak płeć i swoje media społecznościowe itp.

Obrotomierz

Wszystko co związane z elektryką i elektroniką w Renault 5.

Moderator: Moderatorzy

lodoo
Posty: 6715
Rejestracja: 1 lutego 2010, 13:03
Lokalizacja: Wrocław
Gender:

Post autor: lodoo »

no oczywiscie rozumujac wnikliwie to masz racje ;-) ale czy to bedzie 10 cyz 20 to nie jest istotne...
200 to juz pewnie za duzo ;-) kilka, kilkanascie zwojow na ogol wystarcza i niczym nie zagraza ukladowi obrotka ;-)
arex2006

Post autor: arex2006 »

hmmm "przerzutnik schmitta" - piękne czasy technikum

"styk 1" to któryś z tych obok fajki z WN? taki jeden z dwóch co odchodzą na boki?
Antystatyczny

Post autor: Antystatyczny »

Lodoo, ja tam nie wiem ile zwojów, ale na przewodzie WN jest jakieś 15-18 KV :D
Arex, cewki w naszych reniach mają trzy wyprowadzenia:

WN- gruby przewód prowadzący do środkowego gniazda kopułki rozdzielacza zapłonu
15- Przewód doprowadzający +12V po właczeniu zapłonu
1- przewód prowadzący do młoteczka przerywacza lub tranzystorowego modułu zapłonowego(zaleznie od wersji)
Antystatyczny

Post autor: Antystatyczny »

I jeszcz ejedno...piszę to w osobnym poście, bo uwazam, że jest to warte dodatkowego zaznaczenia:

W układzie zapłonowym sterowanym przerywaczem niedomaganie kondensatora ( 0,22uF/630V) oraz nadpalone styki przerywacza powodują dosć znaczne wahania wskazania obrotomierza. Ćwiczyłem to gdy jakieś 15 lat temu uczestniczyłem w odbudowie Forda Capri MK II

EDIT: Największe wahania występują w okolicach wolnych obrotów
Yoshi

Post autor: Yoshi »

Ja się przymierzam do zrobienia elektronicznego obrotomierza (z wyswietlaczem Lcd , wskazanie cyfrowe i graficzne). Zmierzyłem oscyloskopem tydzień temu wyjście z aparatu zapłonowego, u mnie zaślepione korkiem gumowym. Aparat podaje sygnał prostokątny o czasie impulsu wysokiego proporcjonalnym do obrotów. Np czas 35ms odpowiada 1700 obr/min , 20 ms odpowiada 3000 obr. Wystarczy zmierzyć czasy impulsów i przeliczyć , proste :D
Antystatyczny

Post autor: Antystatyczny »

Yoshi, a jakie odświeżanie ustawisz? Na jakim procku będzie ukłąd? Interesuje mnie to, bo też planuję wrzucenie obrotomierza, a na elektrodzie w sumie nie znalazłem niczego godnego uwagi.
Yoshi

Post autor: Yoshi »

Po namysłach doszedłem to wtepnych wniosków odnośnie rozwiazania konstukcyjnego :

Mam płytkę do sterowania graficznym LCD, obecnie zajmuje sie programem dla tego LCD. Płytka ma niewykorzystane mozliwosci sprzętowe, sporo wolnych nóżek procesora, wiec z pierwotnego zamiaru wykrozystania jej tylko jako drivera LCD robie z niek kompletny uklad komputerka samochodowego.Procesor jaki mam tam wlutowany to Atmega 16, wiec pamieci troche jest, chociaż szłu nie ma. Jak bedzie za mały to go wylutuje i wstawie atmege 32.

Obrotomierz jest bardzo łatwo zrobić. Wystarczy sygnał z ukądu zaplonowego po transoptorze podłączyć do przerwania zewnętrznego np Int0 i wyzwalać nim pomiar czasu impulsu. Tak wiec odswierzać mozna co obrót silnika :). Tylk onie ma potrzeby, odświerzanie "analogowego" wskaśnika na LCD na poziomie 10x na sek bedzie wystarczajace, podobnie z cyfrowym. Wżne będzie również uśrednianie w celu eliminacji "drgań" wskazania.

Mam zamiar rozwinąć projekt i nie tylko obrotomierz ale później wykonać również :

pomiar prędkosci (tu musze wykonać jakas modyfikację licznika aby dostać sie do krecącej linki i założyć tarczkę oraz transoptor szczelinowy)

podłączyć się jakoś pod sygnał wtryskiwacza, najprawdopodobniej wepne sie w kable rownolegle z transoptorem i na wyjsciu uzyskam odizolowany sygnał prostokątny właczeń wtrysku

wprogramuje zegarek, wystarczy podłaczyć kwarc 37kHz do proca na wejscia tosc0 i 1

majac obroty, prędkość, czas otwarcia wtryskiwacza, czas rzeczywisty bede w stanie ustalić dystans i skalibrować spalanie autka wiec bede mial komputerek pokazujacy ile przejade oraz chwilowe spalanie :).

do tego mysle dodać pomiar temperatury na czujnikach dallasa, kupiłem juz jeden na próby.

Będzie też czujnik zmierzchowy, regulujacy automatycznie podswietlenie wyswietlacza, moze do czegoś jeszcze da sie to wykorzystać.

Zbliza sie długi weekend i chyba zamist pojechać w góry na rower bede siedział i rzeźbił obudowe dla tego układu i robił program :D. Jak będą jakieś rezultaty to załoze wątek na ten temat.
ODPOWIEDZ