Podaje za WIKI - w innych znalezionych artykulach info sie pokrywa
Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 11 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W,
5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60.
Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:
maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej minusowej temperaturze
graniczna temperatura pompowalności
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
Klasy letnie natomiast wg.:
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
maksymalna lepkość w temperaturze 100°C
minimalna lepkość w temperaturze 150°C i obciążeniu ścinającym równym 106/sec (HTHS)
W przypadku olejów całorocznych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej. Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z lepkością oleju.
Źródło: "
http://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy"
Czyli nie mylilem sie w tej kwestii
A co do kwestii smarowania i chlodzenia - jestem informtykiem a nie mechanikiem i moge sie mylic. Tu nie bede sie sprzeczal.
Pamietam jednak, ze kiedys czytalem o kwestii przetaczania oleju przez pompe olejowa i chlodzeniu. Jakos chodzilo o to aby szybko go przetaczac i chlodzic w misce olejowej - i wtedy tez zrozumialem sens uzebrowania od spodu (radiator

) na dole niektorych misek.
Im mniejsza lepkosc tym owo przetaczanie moglo byc szybsze.
W 10000% zgadzam sie co do doboru oleju przez producenta. Obliczenia sa dokonowane dla danego typu dobranego oleju.
W naszym przypadku jest tez drugie dno, bo i tak dzisiejsze oleje znacznie przekraczaja normy in plus owczesnie stosowanych olejow.