Strona 1 z 4

obroty silnika na skrzyni jb4 lub jb5 przy 100km/h

: 10 października 2007, 18:53
autor: 90h
Interesują mnie obroty silnika na 4 biegu na skrzyni jb4 lub jb5 przy 100km/h.
Ma może ktoś obrotomierz z taką skrzynią i zrobił by test ?

: 16 października 2007, 21:16
autor: arex2006
właśnie też się zastanawiałem kiedyś nad tym. Z tego co sie orientowałem to jb4 rózni ję od jb5 dopiero od 4 biegu. W jb5 czwóreczka jest krótsza no i jest ofkoz piąteczka. Ja osobiście mam jb4 (bez obrotomierza) i szacuję obroty na mniej więcej 3500. Ciekawe o ilę się mylę...

: 16 października 2007, 21:44
autor: żuwik
Dajcie dokładny numer a otrzymacie dokładne prędkości.

: 16 października 2007, 21:46
autor: McGregor
Przyznam że nie wiem jaki typ mam u siebie ale piąty bieg mam jako typowy nadbieg - jak na czwórce dobiję do podróżnej t wrzucam piątke i teoretycznie jade ekonomiczniej. Przyspieszenia zero a pierwsza górka wymaga redukcji.

: 16 października 2007, 21:52
autor: żuwik
Spisz nr ze skrzyni to dostaniesz tabelkę ;)

Nadbieg definiuje się trochę inaczej ale to szczegóły ;)

: 16 października 2007, 23:12
autor: Yakkul
test testem a żuwik mądrze radzi co za problem podać nr skrzynki, ja niestety nie posiadam danych więc nie podam, jedno co powiem to takie testy - na test nie są za dokładne dane

: 17 października 2007, 12:18
autor: żuwik
Nie są. Tydzień kalibruję obrotomierz, bo jak pokazywał dobrze 2000 to górę ściemniał. Teraz przekłamuje dół (2200 zamiast 2000 a obrotomierzowy jałowy koło 1300) bo i tak nie jeźdżę na obrotomierz a na czucie, natomiast góra jest w miarę precyzyjna i pozwala dobrze zmieniać biegi. Dużo zależy od wyważenia obrotomierza, jak widać Renault bardzo się nie przyłożyło, ale nie ma tragedii.

Mam PDFa z przełożeniami i gotowy wzór w Excelu bo liczyłem sobie różnice w przełożeniach dwóch skrzynek, wystarczy wklepać inne dane i nawet wykresy mogę porobić :P

: 17 października 2007, 14:35
autor: 90h
jb4 002
Możesz podać wzorek jak obliczać obroty silnika na podstawie tabeli z przełożeniami ?

: 17 października 2007, 16:14
autor: żuwik
1, 2, 3 takie same jak w większości JB5.

Wzorek:

v = 3,6 * [(n/10) * rd] / ic

v - prędkość w [km/h]
n - obroty w [1/min]
rd - promień dynamiczny w [m]
ic = ig * ib - przełożenie całkowite

: 17 października 2007, 16:33
autor: 90h
dzięki:)

: 17 października 2007, 18:03
autor: arex2006
dziwna sprawa; moją renią ne dwójce jestem w stanie rozbujać się do 100. Z załączonej tabelki wynika że mam wtedy 7000 obrotów (sic!)

: 17 października 2007, 18:06
autor: żuwik
Nom, ja moją też tak kręciłem i dumałem czemu lepiej idzie na trójce niż w okolicach pełnej mocy na dwójce. Zrobiłem tą tabelkę i teraz już wiem ;)

PS. Prędkościomierz też może mieć niedokładność, przy 100km/h dopuszczalne jest zawyżanie nawet do 10km/h. Zauważyłem, że R5 ma lekki błąd, ale skalibrowałem prędkościomierz tak, że przy 50 pokazuje niemal ideał, poniżej zaniża (co homologacyjnie jest niedopuszczalne), a powyżej zawyża takiego rzędu, że mając 100 obliczeniowo wychodzi koło 95, 96.

: 17 października 2007, 18:06
autor: Rosic
No to nieźle dajesz samochodowi w czajnik... ja na 2ce 100 raczej nie osiągnę...

: 17 października 2007, 18:13
autor: żuwik
Rosic pisze:No to nieźle dajesz samochodowi w czajnik... ja na 2ce 100 raczej nie osiągnę...
Bo Ty jeździsz do 5500 :P

: 17 października 2007, 18:23
autor: 90h
arex2006 : jakie masz koła ? :)
bo promień dynamiczny w tym wzorze to promień koła razem z oponą, więc jak ktoś ma co innego niż 145/70r13 czy 155/70r13 to powinien sobie sam wyliczyć.