Ogłoszenie dla zarejestrowanych użytkowników:
Ze względu na to co się wydarzyło z naszym forum musisz zrobić kilka rzeczy żeby mieć znowu dostęp do swojego konta.
Spróbuj się zalogować, jeśli się to nie powiedzie, kliknij "zapominałem hasła"
Podaj swój mail i dostaniesz link do zmiany hasła - proponuję zmienić hasło na trochę mocniejsze niż mieliście ostatnio.
Dobre hasło to minimum 8 znaków, zawierające duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne jak - !@#$%^&*
Po zalogowaniu nowym hasłem zmień język forum na polski. Klikasz w swoją nazwę u góry po prawej a potem - User Control Panel -> Board Preferences -> Edit Global Settings -> My Language -> Polski -> i klikasz Submit
W miarę wolnego czasu forum będzie usprawniane i będą dodawane nowe funkcje.
Jeśli pojawiły się w twoim profilu dziwne "krzaczki" zamiast polskich znaków, proszę popraw je.
Dadaj również brakujące informację, taki jak płeć i swoje media społecznościowe itp.

Klima do R5

O wszystkim i o niczym...

Moderator: Moderatorzy

karo3003

Klima do R5

Post autor: karo3003 »

Witam

Jakiś czas temu widziałem w pokazowym samochodzie jednego z warsztatów samochodowych (był to jakiś staaary Ford) klimatyzację - dorobioną rzecz jasna, bo w tamtych latach to lodówek nawet nie było :) Mam pytanie - czy nie istnieją jakieś uniwersalne klimatyzatory do samochodów, które można by zamontować do piąteczki? Ten z Forda wyglądał bardzo zgrabnie i był malutki, zamocowany nad nogami pasażera - coś a la farelka ;) technicznej strony działania tego wynalazku nie widziałem - to znaczy mocowania sprężarki i jej napędu. Wiem tylko na 100%, że była to instalacja całkowicie mechaniczna, "napędzana" silnikiem a nie elektryczna.

Pozdrawiam
Karol
karo3003
Awatar użytkownika
djmonkey
Posty: 1012
Rejestracja: 16 października 2008, 19:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: djmonkey »

Uniwersalne to chyba nie ale dedykowane już tak. jak chcesz klimy to szukaj jakąś r19 r11 clio1.
Chłodnica jest umieszczona po stronie kierowcy czyli tam gdzie zaciąga wentylator ślimakowy i mniej więcej w tamtym miejscu pod podszybiem we wnęcę wentylatora jest przetłoczenie które się wycina i robi ona za obieg zamknięty. Zostaje tylko podniesienie obrotów tak aby sprężarka działała albo mechanicznie albo elektrycznie przez sterownik silnika.
Mogę ci powiedzieć że wadziłem R11 z klimą Z silnikiem typu C 1,6 na gaźniku .
Renault Megane 1,6 16v 110KM
Clio Turbo
Regeneracja alternatów i rozruszników

Tylko Renault
RYCHO35
Posty: 1053
Rejestracja: 5 lutego 2010, 15:45
Lokalizacja: Bytom

Post autor: RYCHO35 »

kiedyś były produkowane uniwersalne klimatyzatory, widziałem kiedyś w polonezie, była to calkiem zgrabna walizeczka montowana w przedziale silnika, napęd chyba elektryczny (nie pamiętam) i podpięte pod fabryczne kanały nawiewowe, no ale było to chyba około 20 lat temu
lodoo
Posty: 6715
Rejestracja: 1 lutego 2010, 13:03
Lokalizacja: Wrocław
Gender:

Post autor: lodoo »

Jak najbardziej są uniwersalne klimy, ale rozmiarami słabo... a z cenami jeszcze gorzej :)

Ja chciałem robić nowe całe pudło ogrzewania z parownikiem i nagrzewnicą, ale odpuściłem...
W meganie np cała klima jest w podszybiu w miejscu lewarka i dmucha do skrzyni przez dziurę - więc myślę, że można by w R5 wywalić wentylator z pudła i wsadzić taki moduł klimy z megany w podszybie... albo właśnie zrobić takie coś w podszybiu wykorzystując części z megany (jeśli meganowe pudło nie wejdzie do R5)
Sprężarka w R5 wchodzi w miejsce dolnej, prawej łapy silnika - więc trzeba silnik powiesić przy kielichu, albo zmóżdżyć swoje inne mocowanie - pod alternatorem np

Elementy klimy:
- parownik (to co chłodzi powietrze w kabinie - odpowiednik nagrzewnicy w ogrzewaniu)
- skraplacz (odpowiednik chłodnicy w ogrzewaniu)
- filtr/odwadniacz
- zawór podwójny/zawory niskiego i wysokiego ciśnienia
- czujnik wysokiego i niskiego ciśnienia
- sprężarka ze sprzęgłem elektromagnetycznym
- wentylator dodatkowy lub przeróbka instalacji fabrycznego
- 2 przekaźniki
- trochę węży i złączek
- sterownik/termostat lub po prostu włącznik

W zasadzie konieczny też jest filtr powietrza na dmuchawie, bo parownik jest mokry podczas pracy i kurz szybko by go zalepił
Awatar użytkownika
tommies
Posty: 1474
Rejestracja: 5 maja 2008, 09:42
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: tommies »

Trudno będzie z uwagi na małą ilość miejsca. Osobiście radził bym szukać jakiegoś rapida z klimatyzacją. R5 z oryginalną klimą widziałem tylko na zdjęciu, za to Rapidy już 3 - 1 na żywo i 2 w ogłoszeniach na Alledrogo. Parownik i cześć ustrojstwa siedzi w podszybiu i doprowadzona jest do dmuchawy tej ślimakowej.
Wydaje mi się że sprężarka była mechaniczna, ale jakoś z braku miejsca chyba z tyłu silnika zamontowana.
Poniżej foto które udało się cyknąć.

Obrazek

To akurat był diesel, więc w zwykłym 1.7 sprężarkę dało by się normalnie z przodu na łapach alternatora/klimy z Clio zamontować.

Rzecz do zrobienia po zdobyciu parownika od Rapida, ale na pewno dużo czasu by pochłonęła do ogarnięcia
Awatar użytkownika
Jackal
Posty: 256
Rejestracja: 4 lutego 2010, 23:00
Lokalizacja: Dêbica // Rzeszów

Post autor: Jackal »

lodo lekka pomyłka, parownik służy do odbioru zimna powstałego w wyniku rozprężania freonu a skraplacz do odbioru ciepła powstałego w wyniku sprężania freonu :)
podstawowa klima to sprężarka, czujnik niskiego i wysokiego ciśnienia, skraplacz, parownik, osuszacz, zawór rozprężający oraz węże :) instalacje to tylko i wyłącznie kabel idący od plusa akumulatora przez przełącznik oraz czujnik ciśnienia do cewki sprzęgła elektromagnetycznego przy sprężarce. klimatronik działa na tej samej zasadzie tylko zamiast przełącznika mamy termostat(sterownik) do którego podpięte są czujki. Oczywiście wentylator przy skraplaczu i parowniku włączony podczas pracy jest konieczny , w przeciwnym wypadku układ zostanie rozłączony przez czujnik ciśnienia.
Sam już kompletuje klime do mojej, tylko kombinuje jak zamontować sprężarkę. Samą automatyke mam z pracy :)
Awatar użytkownika
djmonkey
Posty: 1012
Rejestracja: 16 października 2008, 19:49
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: djmonkey »

sprężarka w silniku typu C była z przodu zaraz pod alternatorem a w F była na wysokości miski olejowej
przynajmniej tak mam na rysunku w katalogu .Moim zdaniem lepiej szukać R19 z klimą ponieważ parownik jest identyczny wkładany we wnękę potrzybia. Chociaż z megany też może podejdzie mogę zrobić parę fotek ja to wygląda .
Renault Megane 1,6 16v 110KM
Clio Turbo
Regeneracja alternatów i rozruszników

Tylko Renault
lodoo
Posty: 6715
Rejestracja: 1 lutego 2010, 13:03
Lokalizacja: Wrocław
Gender:

Post autor: lodoo »

Jackal pisze:lodo lekka pomyłka, parownik służy do odbioru zimna powstałego w wyniku rozprężania freonu a skraplacz do odbioru ciepła powstałego w wyniku sprężania freonu :)
no a jak ja napisałem? właśnie tak... parownik w kabinie, skraplacz z przodu...
Awatar użytkownika
kurylek
Posty: 319
Rejestracja: 4 sierpnia 2010, 14:19
Lokalizacja: W³oc³awek/Wawa

Post autor: kurylek »

A jakby wsadzić sprężarkę i mieszalnik z r19 i sterownik automatycznej klimy razem z kabelkologią z r21, takiego czegoś jeszcze chyba nie było :)
ODPOWIEDZ