Strona 1 z 1

Odprężanie

: 9 kwietnia 2008, 14:07
autor: wsmpw
pytanie w związki tzw. odprężania silnika itd.
że przy dużych mocach odpręązć......
niech sie tutaj wypowiedzą znawcy tematu

: 9 kwietnia 2008, 14:10
autor: kabar
Bzdura, odpręża się przy dodawaniu turbiny, a nie przy większych mocach.
Silniki wolnossące do sportu się dopręża.

: 9 kwietnia 2008, 14:11
autor: wsmpw
no tak ale po co to odprężać skoro im mniejsza komora spalania tym większa moc stopień sprężania

: 9 kwietnia 2008, 14:36
autor: Arti
stopień sprężania, a sprężanie to dwie różne rzeczy

: 9 kwietnia 2008, 14:38
autor: wsmpw
stopień sprężania to jest wartość "pojemność cylindra" - Pojemność komory spalania
"-"odjąć :-P

: 9 kwietnia 2008, 15:27
autor: kabar
Pojemność komory to nie stopień sprężania.
Stopień sprężania to wartość matematyczna, nie ma jednostki miary.

: 9 kwietnia 2008, 15:40
autor: wsmpw
kurde mówie przecież żę coś odjąć coś.....

: 9 kwietnia 2008, 15:45
autor: kabar
wsmpw pisze:kurde mówie przecież żę coś odjąć coś.....
Nigdzie tak nie pisałeś, poza tym nie jest to żadne odejmowanie.
Powiedz mi, chodzisz do jakieś zawodówki samochodowej czy jak?

: 9 kwietnia 2008, 17:25
autor: wsmpw
ehe dokładnie tam chodze ;-)
i chce sie dowiedzieć od was na temat po co zwiększać przestrzeń między głowicą a blokiem przy doładowaniu turbiną
wiem że kiedyś robili to ludzie po to żeby lać inne paliwo...

: 9 kwietnia 2008, 17:33
autor: kabar
Często chodzisz na lekcje? Przecież to podstawy silników spalinowych. Zacznij może słuchać na lekcjach, albo czytaj podręczniki które powinieneś mieć. :-)

: 9 kwietnia 2008, 18:13
autor: renata
odprężanie - zmniejszanie ciśnienia w silniku spalinowym ;-)

: 9 kwietnia 2008, 18:44
autor: wsmpw
Kabar, podstawy powiadasz........ a więc
Obrazek
lecz nadal mi nic nie powiedzieliście na temat tego odprężania skoro chcemy mieć większą moc to po co zmiejszać komore spalania skoro jeśli ją zniejszymy mamy większą moc
tylko może nam wystąpić spalanie stukowe przy turbo ale po co w takim razie zwiększać komore i doładowywać silnik skoro jedno drugie wyklucza........

: 9 kwietnia 2008, 19:06
autor: żuwik
O rany ale się zlałem ;) Skąd masz ten wzór? :mrgreen:

Stopień sprężania to pojemność cylindra / pojemność komory spalania. Co daje (Vskok+Vks)/Vks.

Zwiększanie stopnia sprężania przy zachowaniu pojemności skokowej odbywa się przy tym samym wale korbowym, zmienia się korbowody lub tłoki (krótsze), albo głowicę (wyższa), albo wszystko naraz.

Sprawa jest prosta. Im bardziej sprężysz powietrze, tym większa jego gęstość, więc spalanie przebiega gwałtowniej. Straty są, to powietrze trzeba sprężyć, a to pobór dużej pracy. Dlatego silniki o wysokim stopniu sprężania lubią wysokie obroty, w przeciwieństwie do niskich (mowa o benzyniakach, diesel to inna bajka z innymi prawami).

Ale teraz pomyśl:
Im większa komora spalania, tym więcej powietrza wejdzie. No dobra, powiększasz komorę spalania i tyłek, za mała gęstość, paliwo się nie dopala, a tlen wraz z niedopałem wylatuje wydechem, zamiast się spożytkować i po prostu spalić. Jak zwiększyć gęstość? Albo doprężyć silnik, ale z tego wyszliśmy. No to trzeba tam wsadzić więcej luftu. Jak wepchnąć luft do cylindra? Turbo. Im więcej miejsca dla luftu w cylindrze, tym większe turbo i tym więcej powietrza. Jak więcej powietrza, to i więcej paliwa wlejemy. Więcej powietrza + więcej paliwa = więcej mocy ;)

: 9 kwietnia 2008, 19:09
autor: wsmpw
Właśnie żuwik czekałem na twoją wypowiedź
zrobiłem równanie.. miałem tak w zeszycie :-P