Strona 1 z 4
Tylne hamulce tarczowe
: 19 listopada 2007, 20:03
autor: żuwik
Przyszła sobie zima i chytło koło na ręcznym... Chyba mechanizm, bo linki nowe, choć słyszałem że też czasem klocek do tarczy przymarza. Dziś zaś nie mogłem zaciągnąć ręcznego z taką siłą żeby się auto z podjazdu nie toczyło.... No i wrócił mi temat słabego ręcznego.
I teraz tak: ktoś rozbierał ten zacisk? Zanabyłem zestaw naprawczy i jak zobaczyłem ilość uszczelek to nie wiem czy to się da potem normalnie poskładać (normalnymi narzędziami). A może ktoś wie ile mniej więcej wycenia się za regenerację takiego zacisku?
No i trzeci wątek - wyczytałem w serwisówce że tłoczek musi być w ustalonym położeniu. Nacięcie R musi być ustawione w stronę odpowietrznika P.

Na co to może mieć wpływ i czy jest aż tak istotne?
: 22 listopada 2007, 15:10
autor: Kali___
ustawienie jest istotne poniewaz przy klocku jest taki ząbek. .....który powinien wejśc w to wycięcie, gdy nie trafi w nie i zaciagniesz reczny cylinderek nie bedzie dolegał cała płaszczyzna do klocka i bedzie go skowować.
: 22 listopada 2007, 21:51
autor: supermonster
no ale wycięcia są 4 w cylinderku...
: 22 listopada 2007, 23:23
autor: Arti
popatrz dokładnie na rysunek Monster
są 3 nacięcia
2 szerokie i jedno mniejsze
w sumie wg Twojego liczenia 6szt nacięć
grot strzałki oznaczonej R pokazuje dokładnie to mniejsze nacięcie
: 22 listopada 2007, 23:37
autor: żuwik
Nie wiesz o co chodzi, nie przeczytasz, a piszesz. Same old, same old.
Kali - myślisz że to może być przyczyną lipnego ręcznego? Nie wiesz czy tłoczek oprócz tego nie ma jakiegoś wyżłobienia wewnątrz czy jest zwykłym, walcowatym

tłoczkiem?
: 23 listopada 2007, 00:05
autor: supermonster
żuwik pisze:Nie wiesz o co chodzi, nie przeczytasz, a piszesz. Same old, same old.
to było do mnie?? bo nie kapuję.
to R to nie nacięcie tylko linia
wymieniałem już klocki w GTE i tarcze więc wiem jak tłoczek wygląda.
Odniosłem sie do tego co Kali napisał że ząbek w klocku musi wejść w wycięcie w tłoczku - prawda, tylko że wycięć w które pasuje ten ząbek jest 4!! Fuck! Nie zostało to po prostu sprecyzowane. A linia R faktycznie musi się pokrywać z odpwietrznikiem.
: 23 listopada 2007, 10:59
autor: Kali___
Po zewnetrznej walcowaty w środku jest gwintowany
: 23 listopada 2007, 12:02
autor: lodoo
a ja jeszcze sie podlacze... jako ze czeka mnie taka operacja

tloczek jest wkrecany prawda? i teraz takie pytania:
1. czy jego skok jest ograniczuny (wysow) i trzeba bedize go potem wykrecac jakos w miare zuwywania sie klockow? czy nie?
2. czy jak ustawie ta kreske na odpowietrznik i beidze duzy luz miedzy klosami a tarczami to czy to sie wyrowna - jak beidze np pol cm luzu? (ma to zwiazek z pytaniem wyzej)
a pytam bo ja kniedawno robilismy hamulce z tylu u kumpla w tipo to tam tloczek chodzil o jakis centymetr (suw) i trzeba bylo go wykreci na styk do klockow poprostu... nie mozna bylo sobie zostawic duzo luzu...
jakies inne cenne rady przy wymianie/regeneracji tylnych hamulcow tarczowych?

: 23 listopada 2007, 15:46
autor: żuwik
Kolega musiał miec coś popsiute. Tłoczek wychodzi normalnie, jak każdy, po naciśnięciu hamulca i nie ma ograniczenia (kiedyś wyskoczy). Nie da się go jedynie normalnie wcisnąć, trzeba wciskać i wkręcać równocześnie.
A co do regeneracji - stąd ten temat, nikt nie rozbierał, może być problem ze złożeniem. Sprężyny od ręcznego w tylnych zaciskach zazwyczaj są okropnie mocne, a tu zamiast sprężyny śrubowej jest jakieś inne rozwiązanie którego nawet nie umiem nazwać

: 23 listopada 2007, 17:09
autor: supermonster
żuwik pisze:Tłoczek wychodzi normalnie, jak każdy, po naciśnięciu hamulca i nie ma ograniczenia (kiedyś wyskoczy). Nie da się go jedynie normalnie wcisnąć, trzeba wciskać i wkręcać równocześnie.
Potwierdzam - tłoczek obracasz tak aby uzyskac zgodność nacięć i odpowietrznika (w jednej linii), wkładasz klocki (będą mieć luz) wciskasz kilka razy pedał hamulca aby uzyskać styk z tarczą i gotowe.
Czy ktoś z Was zastanawiał się dlaczego tak jest że to nacięcie jest takie istotne?? są przecież 4 rowki w tłoczku, każdy z nich pasuje do ząbka w klocku, tłoczek jest okrągły, rowki symetryczne... Czemu ta zasada jest taka istotna? Czy tak czy tak hamulec będzie hamował....
: 23 listopada 2007, 20:24
autor: żuwik
Dobra, dziś się dobrałem do tego.
Wnioski - jakaś ściema.
Ale po kolei. Zastanawiało mnie dlaczego nie zwróciłem uwagi na wypust w klocku. Otóż klocki są symetryczne i wsadziłem je normalnie wypustem na zewnątrz (wycięcie w jarzmie na to pozwalało). Więc tłoczki miałem byle jak. Zrobiłem tak jak być powinno i bez różnicy. Zamieniałem je stronami i może jeszcze się muszą ułożyć, ale wątpię. Ręcznego nie mam dalej.
: 23 listopada 2007, 20:26
autor: supermonster
zaraz zerknę co na to Haynes...
podaje tak samo, zeby nacięcia się zgadzały ale nie wyjaśnia dlaczego.
: 23 listopada 2007, 21:33
autor: lodoo
no ale u kolegi na precie wystajacym z zacisku byl gwint taki gruby i wkrecal osie na to tloczek ... a ten pret pracowal na wysuwaniu... jakos tak dziwnie... zaciski zrobilismy jak nowki
i nie powieci mi ze to wkrecanie jest dla picu bo jak sie wsunie tloczek do pewnego miejsca jest koniec to mozna go dalej jeszcze wkrecic zeby se bardizej schowal... i wg mnie robi sie to po to aby byl reczny....
wajcha recznego przy zacisku powoduje ruch klocka o jakies pol centymetra - jak sie zostawi luzu na te pol centymetra to zaciagajac reczny na full klocek dopiero dotknie tarczy i reka mozna ta tarcza krecic...
moze w \R5 jest jakos podobnie?? dlatego reczny slaby czasem....
: 23 listopada 2007, 22:33
autor: żuwik
Szczerze powiem, że przeczytałem 2 razy i nic nie rozumiem z Twojego posta... W każdym razie nie da się zostawić luzu między klockiem a tarczą 0,5cm, bo przy pierwszym użyciu hamulca nożnego się ten luz kasuje.
Wkręcanie nie jest dla picu, jest po to, że spróbuj sobie nakrętkę na śrubę wcisnąć... A jak to się dzieje, że się da wycisnąć bez kręcenia - tego już nie wiem. Pewnie gwint w jedną stronę jest samohamowny, a w drugą nie.
Tak przy okazji - może wkładanie klocka z wypustem do tłoczka ma to na celu, żeby tłoczek się nie obracał? Nie wyjaśnia to rowka od strony odpowietrznika, ale zawsze jedna zagadka mniej

: 23 listopada 2007, 22:37
autor: supermonster
żuwik pisze:spróbuj sobie nakrętkę na śrubę wcisnąć...
- dobre, ale się uśmiałem...
Z tego co p PKM (Podstawy Konstrukcji Maszyn) to to że gwint jest samohamowwny przy jakimś tam kącie pochylenia zwojów. Na moją logikę nie da się skonstruować tekiego gwintu żeby w jedną stronę był samohamowny a w druga nie... no bo jak? Kąt pochylenia zwojów musi być ten sam w dwie strony.