Strona 1 z 1
1.7 MPI sonda lambda brak napięcia
: 29 września 2007, 21:20
autor: benion
Panowie sprawa jest taka że do sondy wogóle nie dochodzi napięcie, silnikiem szarpie tak długo aż komputer wpada w tryb awaryjny, auto słabe pali dużo. Z sądy wychodzą 3 kable 2 białe i jeden brązowy. Jeden biały i brązowy wchodzą do komputera i tu sprawdzałem obwód jest ok ale drugi biały ucieka gdzieś z instalacją. Wykopałem go i znalazłem że kończy się on we wtyczce do niczego nie podpiętej, sprawdziłem obieg jest ok i myślę że tutaj jest problem czy czegoś nie brakuje, wtyczka wisi przy prawym słupku przy bezpiecznikach. Silnik była przekładany z całą instalacją z R5 GTE, poprzedni właściciel poznaczył wszytskie wtyczki i na tej jest napisane NIC.
Wydaje mi się że czegoś do tej wtyczki brakuje??
Re: 1.7 MPI sonda lambda brak napięcia
: 29 września 2007, 22:11
autor: Yakkul
benion pisze:Panowie sprawa jest taka że do sondy wogóle nie dochodzi napięcie...
Bo do sondy nie idzie żadne napięcie, tylko sonda daje napięcie do ECU
cytuję:
Sonda lambda jest ogniwem elektronicznym, którego wielkość napięcia (od 0 do 1V) zależy od zawartości tlenu w spalinach. Zbudowana jest z dwóch platynowych płytek, rozdzielonych warstwą dwutlenku cyrkonu (ZrO2). Związek ten w obecności tlenu staje się elektrolitem, a na powierzchni płytek platyny pojawiają się jony tlenu o ładunku ujemnym. Czujnik jest tak skonstruowany, aby jedna jego strona mogła stykać się z powietrzem atmosferycznym (sygnał odniesienia), zaś druga z gorącymi spalinami.
Z uwagi na to, że płytki stykają się z gazami o różnej zawartości tlenu, tworzy się różnica potencjału. wartości napięcia określające mieszankę bogatą i ubogą są wprowadzane do pamięci stałej komputera i decydują o skróceniu lub wydłużeniu czasu wtrysku i wielkości dawki paliwa. Więc powstaje napięcie elektryczne o maks. wartości 1 V, które odprowadzane jest przyłączem kablowym.
Jeśli chcesz sprawdzić sondę podłącz do niej voltomierz napięcie powinno się wachać od 0,1v do 1v najlepiej zmierzyć analogowym, te z wyświetlaczem cyfrowym "wariują" i czasami nic nie da się odczytać jak mają zbyt częste próbkowanie.
a tak wygląda 3-przewodowa
1 - obudowa
2 - element ceramiczny
3 - przewody zasilające
4 - osłona ze szczelinami
5 - rdzeń z dwutlenku cyrkonu
6 - złącze kontaktowe
7 - zewnętrzna obudowa
8 - element ogrzewający
9 - zacisk
i schemat

: 29 września 2007, 22:31
autor: żuwik
Masz sygnał do komputera, podgrzewanie i masę. Skoro sonda nie wykazuje żadnego napięcia zapewne brak masy. Spróbuj.
: 30 września 2007, 09:26
autor: benion
panowie czyli tak z tego co zrozumiałem że to sonda daje sygnał i te napięcie do jednostki sterującej
Sonda była mierzona no i stwierdzili że jest walnięta no i wymienili na nówke znowu dokonali pomiaru i nic zero reakcji ani 0,01 Volt nie skoczy. Tylko moje pytanie nadal jest aktualne: ze sondy idą 3 kable dwa uciekają do komputera a trzeci nie jest wogóle podłączony, Czy te wszystkie kable ze sondy muszą mieć podłączenie jesli tak to gdzie

???
: 1 października 2007, 08:45
autor: żuwik
Było post wyżej. Przyłóż luźny kabel do masy i sprawdź. Sonda zepsuta daje określone napięcie, cały czas stałe. Gdy sonda nei daje żadnego napięcia to problem jest z kablami.
: 5 października 2007, 20:56
autor: benion
Panowie jest odpowiedz na mój problem z tą sondą.
Wypaliła mi się pamięć EEPROM w komputerze hehe wymienione i śmiga jak burza

: 6 października 2007, 21:16
autor: Yakkul
Dlatego zalecane jest przed wszelkimi pracami w elektryce odłączenie ECU, choć przyczyn że padła może być wiele, zwykłe przepięcie elektrostatyczne i koniec.