Strona 1 z 2

R5 Swap 1.6D na 1.9 TD scenic 1997

: 25 sierpnia 2017, 19:53
autor: Piachu
Witam
Już dawno myślałam o zmianie silnika :) fajnie by auto bylo trochę mocniejsze
Obrazek

Obrazek

Czy ktoś z was robił takiego swapa? Będę umieszczać foto z postępu prac , jesli macie jakiś sugestię co będzie do przeróbki to piszcie:)
Pozdrawiam

: 26 sierpnia 2017, 15:10
autor: kujtek
zwykłe dt 90km? nie dti?

: 27 sierpnia 2017, 11:34
autor: Prezes
na foto dt 90km mam taki sam w r 11

: 27 sierpnia 2017, 12:34
autor: tommies
Ja zrobiłem coś takiego. Najpierw 1.9D z Clio z elementami Rapida a później na chwilę TD z R19
Cośtam w moim temacie zostały ślady z tej zabawy. Silnik od Scenica wiele nie powinien się różnić.
Rady:
- sanki od Clio lub Rabida 1.9D (jeden otwór od przodu trzeba wywiercić bo w R5 jest ten jeden niesymetryczny do reszty. Przykręć najpierw tylne mocowania a samo wyjdzie który bo nie pamiętam lewy czy prawy. Takie sanki pozwolą na montaż większej chłodnicy i grubszych gum stabilizatora.
Nie jest to niezbędne, ale wskazane, bo 1.9TD bardziej się grzeje i większa chłodnica by się przydała.
- zaopatrz się w górne mocowanie przy kielichu od Rapida 1.9D, górne mocowanie mniej trzęsie samochodem i plomby z zębów nie wypadają ;) - da się mocowania od 1.6, ale lepsze górne
- to samo od skrzyni - górne od Rapida - w podłużnicy R5 są mocowania jak w Rapidzie

- mocowania do alternatora, powinno dać się przełożyć od 1.6D który masz.
Bo ten ze Scenica z klimą i pewnie wspomaganiem, więc albo nie wejdzie, albo będzie uderzać o pas przedni.

Ja miałem kłopot z filtrem powietrza, bo nie mogłem nic sensownie podpasować od innych aut. Mniej więcej da się od R19 TD, ale trzeba dopasować rurę. W motoryzacyjnym jakby coś pasującego do rysunku mi znaleźli, ale sam nie wiem od czego.

I o ile pamiętam była zabawa z rurkami wodnymi do podgrzewacza filtra paliwa. Da się bez tego, ale pytanie co będzie przy -15


Ogólnie przekładka nie była jakoś szczególnie trudna, choć trzeba było trochę improwizować.
Ja włożyłem też skrzynię od R19 TD JC5002 - bardzo fajna.

Zaopatrz się w zegary od R19 TD z obrotomierzem. Kabel obrotomierza podłącza się do alternatora, ma specjalne wyjście do tego celu.

Samochód nabiera wigoru i naprawdę robi się bystry. Ja tego nie zrobiłem, ale warto by założyć sprężyny od Rapida 1.9D, bo silnik jest cięższy i samochód lubi nurkować przy hamowaniu.

Pytaj, na bieżąco może coś sobie będę przypominał.
Powodzenia i trzymam kciuki :)

: 4 września 2017, 21:56
autor: kujtek
jak nie wciśniesz wspomagania hydraulicznego na osprzęcie z 1.6d to pomyśl nad elektrohydraulicznym żeby nie było zdziwienia przy kręceniu kierownicą :D
i jak jest podgrzewacz cieczy to nie zapomnij o nim, o wiele szybciej silnik złapie temperaturę

: 6 września 2017, 12:36
autor: tommies
Bez szans na wspomaganie napędzane paskiem osprzętu. Tylko elektrohydrauliczne. Łapa górnego mocowania skrzyni od Rapida w wersji ze wspomaganiem ma odpowiedni wspornik do zamocowania takiego rozwiązania PnP od Rapida.
Ale wtedy robi się jeszcze większy problem z filtrem powietrza.
Rapid ma inny pas przedni i nie do końca pasuje obudowa filtra powietrza do zwykłej R5 razem z chłodnicą i innymi zabawkami. Z turbo jeszcze trudniej.

: 28 września 2017, 03:52
autor: Piachu
jest progres , jutro postaram zamiescić foto , skrzynia scenica , alternator i łapy od R5 .

problemem są półosie :) myśle o przerobieniu tych półosi , chyba że jest na to jakieś rozwiązanie

: 28 września 2017, 11:51
autor: tommies
Jak skrzynia JB3 (na pewno te starsze) i niektóre JC5 to półosie pasują od od GTE / GTturbo
W 1.6D miałeś zapewne JB1 - o ile pamiętam jedna półoś pasuje do JB3 a druga nie, ale już nie pamiętam która :)
Kiedyś popełniłem tu na forum zestawienie skrzyń i długości półosi. Poszukaj.

: 30 września 2017, 02:30
autor: Piachu
Zamieszczam fotki , jeszcze trochę zostało do zrobienia :) zastanawiam się nad wydechem
tommies jak sobie poradziłeś z wydechem ?




Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek

: 30 września 2017, 20:33
autor: tommies
Ciasno się zrobiło, ale serduch w reni :) Gratuluję !
Co do wydechu to chyba początek z R19 ale aby dopasować, to spawałem jakś fragment, reszta z GTE/GTT

: 16 lipca 2018, 10:11
autor: Piachu
po krótkiej przerwie wracam do realizacji projektu
wydech już zrobiony , półosie są , układ chłodzenia został z 16D
ale mam problem z uruchomieniem silnika
dawca serducha czyli scenic już pojechał na złom a wiązka silnika razem z nim , czy ktoś z was wie gdzie może być problem ??
paliwo dostaje , na plaku silnik chodzi ta pompa ma trochę elektroniki na sobie i nie wiem czy coś przeoczyłem
immo czy coś takiego
DTI są mało opisane w necie
proszę o pomoc

: 18 lipca 2018, 07:12
autor: tommies
Zapewne problem jest w pompie. To źle, że wyrzuciłeś wiązkę z resztą samochodu. Trzeba było wypruć wszystko, bo nigdy nie wiadomo co może się przydać ;)
To nie jest skomplikowana pompa, ale zapewne z "elektroniki" posiada zawór odcinający paliwo oraz najprawdopodobniej regulator wyprzedzenia wtrysku, który jest regulowany przez jakiś sterownik, który wyrzuciłeś z instalacją. Zapewne przy silniku był też czujnik położenia wału aby sprawdzać prędkość obrotową do tego sterownika. W starszych pompach regulator jest mechaniczny + przyspieszacz na linkę z termostatu.
Na odległość ciężko wyrokować, ale albo zdobędziesz fragment instalacji ze sterownikiem, albo wymiana pompy na całkowicie mechaniczną.

: 18 lipca 2018, 10:19
autor: Prezes
Ten silnik da się odpalić bez sterownika wystarczy podać plus na pompę ale jak chcesz żeby to jeździło tak jak turbo powinno to musisz mieć sterownik bo on reguluje kont wtrysku wymiana pompy na zwykłą nic nie da bo ta ma dodatkowy zawór dawkujacyvwięcej paliwa w zależności od ciśnienia doładowania

: 19 lipca 2018, 09:49
autor: tommies
Pisząc zwykłą mam na myśli taką od 1.9TD Renaulta :)
Najprościej jednak zaopatrzyć się w odpowiedni fragment instalacji ze sterownikiem.

: 5 listopada 2018, 00:05
autor: Piachu
Prace nad r5 dti wciąż nie postępują. Nie mogę nigdzie znaleźć opisu sterownika . Wyprowadzen przewodów itd , udało się mi znaleźć wtyczkę od kompa . Teraz komp bez imo by się przydał. Dodatkowo schemat gdzie podać + i masę:) przeszukałem internet i nic . Pompę mam lucasa:/