Strona 1 z 1

Bicie, szarpanie z lewej strony przy przyspieszaniu

: 23 kwietnia 2014, 21:46
autor: wiko96
Witam!
Mam pewien problem w swojej Renatce (1987r, 1.4 GTL skrzynia 5 - biegowa). Otóż przy przyspieszaniu czuć i słychać bicie, szarpanie z lewej strony. Zaczyna się robić wyraźniejsze przy 40 km/h. Dzieje się to tylko przy przyspieszaniu, bez gazu się nie tłucze. Mimo wszystko podejrzewałem łożysko koła, więc je wymieniliśmy na nowe, Optimala. I niestety bicie nie ustało. Co to może być? Podejrzewam skrzywioną półoś, bądź - co najgorsze - uszkodzoną skrzynię biegów... Z niecierpliwością czekam na odpowiedzi ;)

: 24 kwietnia 2014, 10:41
autor: tommies
Raczej półoś jest do wymiany. Albo przegub zewnętrzny, albo krzyżak półosi rozsypał się w skrzyni. I nie upierał bym się na lewą stronę - znacznie częściej pada prawa półoś.

: 2 maja 2014, 02:04
autor: wiko96
Dziś zauważyłem, że przy większym obciążeniu (czyli z 4-5 osób) to tłuczenie jest mniejsze, prawie niezauważalne. Dzięki tommies za odpowiedź, sprawdzę obie półosie ;)

[ Dodano: 2 Maj 2014, 03:04 ]
Powiem Wam, że chyba to coś poważniejszego. Wyjęliśmy lewą półoś i zobaczyliśmy coś takiego
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Widać, że coś ostro tarło bo wszędzie były opiłki metalu, w przegubie jak i we wnętrzu tej skrzyni (wybaczcie, nie pamiętam jak to się fachowo nazywa :P). Nie wiedzieliśmy co, bo półoś wygląda na nieruszoną, na tokarce sprawdzona, prosta jest, no niewiadomo! Na tamten moment teoria była taka: wpadło tam coś metalowego i tarło, tarło, szarpanie było przez to i bicie aż w końcu to starło, że zostały tylko opiłki i cóż można poradzić? Montujemy z powrotem półoś, zalewamy nowiusieńkim olejem i zobaczymy. I zobaczyliśmy. Przez pierwsze 2 godziny jeździło się jak marzenie, (prawie, bo jest jeszcze problem z gazem, prawdopodobnie z linką, ale o tym na końcu), żadnego bicia, tłuczenia. No samo się naprawiło :P . AŻ TU NAGLE! Znów powrót do najgorszej fazy, tej o której pisałem w pierwszym poście, jak nie gorzej; myślałem że nie dojadę, a wskazówka prędkościomierza latała jak popieprzona - od 0 do 40 km/h (normalnie to drga no ale nie aż tak!!). Zdeczka się załamałem, ale no nic się samo nie naprawia przecież. Myślę cały czas co to może być i nie wiem. Teorię mam taką, że jakaś zębatka czy inne metalowe cuś się kruszy i wpada tam , a krzyżak półosi to mieli i mieli. Poprawiło się samo, ale jak się zalało świeżym olejem to może coś spłynęło i znów mieli. W każdym bądź razie bez wyjęcia skrzyni się nie obejdzie. Wiecie co to może być? Gdzie szukać problemu? Na wszelki wypadek rozglądam się za nową skrzynią biegów, tylko nawet nie wiem jaką. Silnik w tej 5 wymieniał pierwszy właściciel w Polsce z 1.1 na 1.4 z automatu, ale skrzynia biegów manualna 5- biegowa. Patrzyłem w książce co to za model i wyszło mi, że albo JB5003 lub JB5005.
Macie też parę zdjęć niepokojących opiłków, wszystko co się tak błyszczy to właśnie opiłki...
Obrazek
Obrazek
Na moim palcu widać co się zebrało jak przejechałem po przegubie zaraz przy skrzyni
Obrazek
KOLEDZY, POMÓŻCIE :(

Druga sprawa, bardziej błaha, czyli problem z gazem. Kiedy naciskam pedał gazu to najpierw jest duża martwa strefa, potem opór, a jak przeskoczy przez ten opór do dostaje od razu wysokich obrotów. Po prostu nie da się dodać trochę gazu, przeskakuje. Prawdopodobnie zlokalizowałem problem w lince gazu, zobaczcie czy ta sprężyna powinna tak wystawać
Obrazek
Mi się wydaje, że nie. Jak naciskam pedał gazu, to słychać tą sprężynę jakby przeskakiwała. Jeszcze jak się na maxa nacisnęło gaz to widać, że ta linka się strzępi i te metalowe strzępy mogą jakoś zahaczać tą sprężynę, przez to jest ta blokada i jak przeskoczy to słychać tą sprężynę. Czy to przynajmniej mam zdiagnozowane? :mysli:

: 2 maja 2014, 22:02
autor: tommies
Co do skrzyni, to może być tak, że masz włożoną półoś od skrzyni JB3 która jest krótsza niż od JB4/5. Ta półoś jest krótsza i wypada z kielicha.
Lub też rzeczywiście coś jest w skrzyni - najpewniej wałeczki z obrączki poprzedniego krzyżaka który się rozpadł. Spuść olej przez sitko i zobacz co wyleci.
O takie cuś -

Obrazek


Aaaaa - a czy kielich jest zabezpieczony pierścieniem i segerem? Na foto pierścień widać, ale seger nie do końca.



Obrazek



Co do linki, to widzę że mechanizm sprężyny się rozszedł i może być przyczyną, lub też przepustnica - luźno chodzi?

: 4 maja 2014, 15:26
autor: wiko96
Jak odróżnić dłuższą półoś od krótszej? Mają jakieś inne oznaczenia? Poza tym przepuszczałem olej przez sito i żadnych ciał stałych w nim nie było, jedynie dziwny kolor, coś jakby był wymieszany z czymś innym, możliwe że bardzo małymi drobinkami ale tego pewien nie jestem. Co do segera to chyba nie jest, musiałbym jeszcze raz zobaczyć. Ma ktoś może zdjęcie jak kielich powinien wyglądać poprawnie?

: 4 maja 2014, 15:31
autor: kabar
wiko96 pisze:Jak odróżnić dłuższą półoś od krótszej?
Dłuższa jest.... dłuższa :radocha:

: 4 maja 2014, 18:31
autor: wiko96
Raczej chodziło mi o jakieś oznaczenia, które mogłyby mi coś powiedzieć czy ta półoś która jest włożona jest dobra na długość :)

: 9 maja 2014, 08:11
autor: djmonkey
zobacz czy przegub zewnętrzny nie ma luzu