Strona 1 z 1

Klima do R5

: 29 września 2012, 21:25
autor: karo3003
Witam

Jakiś czas temu widziałem w pokazowym samochodzie jednego z warsztatów samochodowych (był to jakiś staaary Ford) klimatyzację - dorobioną rzecz jasna, bo w tamtych latach to lodówek nawet nie było :) Mam pytanie - czy nie istnieją jakieś uniwersalne klimatyzatory do samochodów, które można by zamontować do piąteczki? Ten z Forda wyglądał bardzo zgrabnie i był malutki, zamocowany nad nogami pasażera - coś a la farelka ;) technicznej strony działania tego wynalazku nie widziałem - to znaczy mocowania sprężarki i jej napędu. Wiem tylko na 100%, że była to instalacja całkowicie mechaniczna, "napędzana" silnikiem a nie elektryczna.

Pozdrawiam
Karol
karo3003

: 30 września 2012, 08:15
autor: djmonkey
Uniwersalne to chyba nie ale dedykowane już tak. jak chcesz klimy to szukaj jakąś r19 r11 clio1.
Chłodnica jest umieszczona po stronie kierowcy czyli tam gdzie zaciąga wentylator ślimakowy i mniej więcej w tamtym miejscu pod podszybiem we wnęcę wentylatora jest przetłoczenie które się wycina i robi ona za obieg zamknięty. Zostaje tylko podniesienie obrotów tak aby sprężarka działała albo mechanicznie albo elektrycznie przez sterownik silnika.
Mogę ci powiedzieć że wadziłem R11 z klimą Z silnikiem typu C 1,6 na gaźniku .

: 30 września 2012, 09:22
autor: RYCHO35
kiedyś były produkowane uniwersalne klimatyzatory, widziałem kiedyś w polonezie, była to calkiem zgrabna walizeczka montowana w przedziale silnika, napęd chyba elektryczny (nie pamiętam) i podpięte pod fabryczne kanały nawiewowe, no ale było to chyba około 20 lat temu

: 1 października 2012, 07:47
autor: lodoo
Jak najbardziej są uniwersalne klimy, ale rozmiarami słabo... a z cenami jeszcze gorzej :)

Ja chciałem robić nowe całe pudło ogrzewania z parownikiem i nagrzewnicą, ale odpuściłem...
W meganie np cała klima jest w podszybiu w miejscu lewarka i dmucha do skrzyni przez dziurę - więc myślę, że można by w R5 wywalić wentylator z pudła i wsadzić taki moduł klimy z megany w podszybie... albo właśnie zrobić takie coś w podszybiu wykorzystując części z megany (jeśli meganowe pudło nie wejdzie do R5)
Sprężarka w R5 wchodzi w miejsce dolnej, prawej łapy silnika - więc trzeba silnik powiesić przy kielichu, albo zmóżdżyć swoje inne mocowanie - pod alternatorem np

Elementy klimy:
- parownik (to co chłodzi powietrze w kabinie - odpowiednik nagrzewnicy w ogrzewaniu)
- skraplacz (odpowiednik chłodnicy w ogrzewaniu)
- filtr/odwadniacz
- zawór podwójny/zawory niskiego i wysokiego ciśnienia
- czujnik wysokiego i niskiego ciśnienia
- sprężarka ze sprzęgłem elektromagnetycznym
- wentylator dodatkowy lub przeróbka instalacji fabrycznego
- 2 przekaźniki
- trochę węży i złączek
- sterownik/termostat lub po prostu włącznik

W zasadzie konieczny też jest filtr powietrza na dmuchawie, bo parownik jest mokry podczas pracy i kurz szybko by go zalepił

: 2 października 2012, 12:58
autor: tommies
Trudno będzie z uwagi na małą ilość miejsca. Osobiście radził bym szukać jakiegoś rapida z klimatyzacją. R5 z oryginalną klimą widziałem tylko na zdjęciu, za to Rapidy już 3 - 1 na żywo i 2 w ogłoszeniach na Alledrogo. Parownik i cześć ustrojstwa siedzi w podszybiu i doprowadzona jest do dmuchawy tej ślimakowej.
Wydaje mi się że sprężarka była mechaniczna, ale jakoś z braku miejsca chyba z tyłu silnika zamontowana.
Poniżej foto które udało się cyknąć.

Obrazek

To akurat był diesel, więc w zwykłym 1.7 sprężarkę dało by się normalnie z przodu na łapach alternatora/klimy z Clio zamontować.

Rzecz do zrobienia po zdobyciu parownika od Rapida, ale na pewno dużo czasu by pochłonęła do ogarnięcia

: 2 października 2012, 14:23
autor: Jackal
lodo lekka pomyłka, parownik służy do odbioru zimna powstałego w wyniku rozprężania freonu a skraplacz do odbioru ciepła powstałego w wyniku sprężania freonu :)
podstawowa klima to sprężarka, czujnik niskiego i wysokiego ciśnienia, skraplacz, parownik, osuszacz, zawór rozprężający oraz węże :) instalacje to tylko i wyłącznie kabel idący od plusa akumulatora przez przełącznik oraz czujnik ciśnienia do cewki sprzęgła elektromagnetycznego przy sprężarce. klimatronik działa na tej samej zasadzie tylko zamiast przełącznika mamy termostat(sterownik) do którego podpięte są czujki. Oczywiście wentylator przy skraplaczu i parowniku włączony podczas pracy jest konieczny , w przeciwnym wypadku układ zostanie rozłączony przez czujnik ciśnienia.
Sam już kompletuje klime do mojej, tylko kombinuje jak zamontować sprężarkę. Samą automatyke mam z pracy :)

: 2 października 2012, 20:19
autor: djmonkey
sprężarka w silniku typu C była z przodu zaraz pod alternatorem a w F była na wysokości miski olejowej
przynajmniej tak mam na rysunku w katalogu .Moim zdaniem lepiej szukać R19 z klimą ponieważ parownik jest identyczny wkładany we wnękę potrzybia. Chociaż z megany też może podejdzie mogę zrobić parę fotek ja to wygląda .

: 19 października 2012, 23:26
autor: lodoo
Jackal pisze:lodo lekka pomyłka, parownik służy do odbioru zimna powstałego w wyniku rozprężania freonu a skraplacz do odbioru ciepła powstałego w wyniku sprężania freonu :)
no a jak ja napisałem? właśnie tak... parownik w kabinie, skraplacz z przodu...

: 20 października 2012, 12:29
autor: kurylek
A jakby wsadzić sprężarkę i mieszalnik z r19 i sterownik automatycznej klimy razem z kabelkologią z r21, takiego czegoś jeszcze chyba nie było :)